....
Tom Cruise ......Cher
...............Albert Einstein ......H.
C. Andersen.....Winston Churchill
Du som har dyslexi är i gott sällskap med t.ex:
Albert Einstein, H.C. Andersen, Winston Churchill. Andra som har
berättat om sin dyslexi är bl.a artisterna Tom Cruise,
Susan Hampshire, Cher, Stina Ekblad och Sven-Bertil
Taube.
Ordet
"dyslexi" är nylatin dyslexi´a av dys-
och grekiskan le´xis tal, uttryck vilket betyder specifika läs-
och skrivsvårigheter. En del barn får stora svårigheter
att lära sig läsa och skriva.Många forskare och specialpedagoger
räknar med att mellan 5-10 procent av befolkningen har en så
allvarlig form av dyslexi, att de har stora problem att klara de skriftliga
kraven i arbetslivet.
I Sigrid Madisons bok "Hoppande bokstäver"
finns kännetecken på dyslexi under rubrikerna "Känner
Du igen problemen?", "Känner Du igen situationen?"
(sid 151-152). Liten checklista på dyslexi från "Läkande
läsning och skrivning," sid 20-21
Följer
texten med fingret.
Tappar raden, läser samma rad två gånger, hoppar
över ett eller flera ord
Ibland
Ofta
Läser
ord för ord med entonig röst.
Uttalar ord fel, fastän de tillhör barnets vokalbulär
(t.ex. prenumeration som uttalas "premuneration")
Ibland
Ibland
Ibland
Betonar
ord fel.
Läs- och skrivproblem i släkten.
Svårt att lära in alfabetets bokstäver, årets
månader i rätt ordning, multiplikationstabellen eller listor
av namn, klockan, veckodagarna, årtiderna (små barn)
Ofta
Ofta
Eleven
betraktas som lat, okoncentrerad, passiv, slarvig, drömmande,
slö eller sent utvecklad, ibland aggressiv.
Har en svårläst handstil.
Ofta
Ofta
Långsam,
tvekande läsning så att innehållet går förlorat.
Avkodningen tar all den mentala energin. Automatiseringen har inte
kommit till stånd. Ljudningsstrategin kräver all kraft,
jämfört med kamrater i samma ålder.
Långsam
skrivning med användning av begränsat ordförråd
av korta, enkla ord. Kan inte stava längre ord."Tappar"
bokstäver, ofta i slutet.
På grund av bl.a. ringa läsning blir vokabulären
för liten, synonymer svåra att hitta, omvärldskunskapen
begränsad.
Klumpig
och tafatt, fumlar med bollen, kommer sist i terränglöpning,
tappar slagträ och blir alltid bränd i brännboll.
Kan inte skilja på höger - vänster. Vänsterhänt
eller "dubbelhänt".
Svårigheter att som litet barn knyta skosnören.